Maqurein

Kundalini Yoga en Voetreflexelogie

()

Kundalini Yoga

Kundalini yoga wordt de moeder van de Yoga genoemd.
Uit Kundalini yoga zijn alle vormen van yoga voorgekomen. Ook mindfulness komt uit de yogawereld.
Het helpt mensen door samen te kijken naar het hier en nu, om van daaruit pijn, problemen of angsten los te kunnen laten. En zo meer ruimte te maken voor vreugde & vitaliteit in het leven.
Je kunt ook naar een psycholoog gaan, toch nog steeds meestal rationeel. De de effecten van Kundalini Yoga doen daadwerkelijk wat met je.

Veel Kundalini yoga-oefeningen zijn dynamisch en de aandacht wordt sterk gericht op het waarnemen en voelen van de eigen lichaamsenergie.
De adem heeft een centrale plaats en wordt bij alle oefeningen bewust geleid.

De meditaties na de oefeningen maken ons bewust van de oneindige scheppingskracht in onszelf en het universum.
Kundalini yoga werd aan het eind van de zestiger jaren door yogi Bhajan uit Noord India naar het westen gebracht

In een Kundalini yogales besteden we aandacht aan:
Asana’s ( lichaamshoudingen Pranayama’s ademhalingsoefeningen) Mudra’s ( houdingen voor de armen en de handen Meditaties

Bij de oefeningen en meditaties wordt vaak gebruik gemaakt van Mantra’s, klankcombinaties die een diepe uitwerking hebben op ons hele wezen.

ASANA, de lichaamshoudingen
Er zijn bij de Kundalini yoga 84 basishoudingen, waarvan duizenden houdingen en bewegingen zijn afgeleid.
Alle bekende Hatha houdingen zoals ondermeer de ploeg, de driehoek, de cobra en de boogschutter horen hierbij.
In plaats van op het hoofd te staan, doen wij de kaars die milder isvoor de nekwervels. Naast een correcte, geconcentreerde uitvoering van de oefeningen gaat het bij de Kundalini yoga ook om een natuurlijke en levendige manier te bewegen.

PRANAYAMA, de geleide ademhaling
De manier waarop we ademen heeft invloed op onze levenskracht en ons levensgevoel en werkt op een heel diep niveau, vandaar dat een juiste en intensieve ademhaling zo belangrijk is.
Veel mensen voelen een grote verandering als ze hun onvolledige en oppervlakkige ademhaling corrigeren.
Bijna de helft van alle mensen trekt onbewust bij de ademhaling de buik in, in plaats van de buikwand te laten komen en het middenrif ruimte te geven voor de ademing.

De twee belangrijkste ademhalingen bij de Kundalini yoga:
De langzame diepe ademhaling
– Laat bij de inademing de buik rustig en langzaam naar voren komen.
– Maak de borst breed en laat het borstbeen omhoog komen.
– Bij de uitademing ontspan je de borstkas en laat je de ribben zakken. Daarna trek je je navelpunt in.

MUDRA
Mudra’s zijn energetische verbindingen die met de vingers gemaakt worden. Ze worden gebruikt bij de yoga-oefeningen en de meditaties.

MEDITATIE
Meditatie is een intergraal onderdeel van de Kundalini yoga.
Wij kunnen ons lichaam niet ontspannen als onze geest (ons denken) maar doorgaat met werken. Je kunt je gedachten niet zomaar op bevel uitzetten. Daarom ontspannen we het denken door onze aandacht op bepaalde punten of woorden te richten.
Deze punten en woorden hebben een belangrijke energetische betekenis. Een belangrijk aandachtspunt is bijvoorbeeld het derde oogpunt. De aandachtswoorden worden mantra’s genoemd. Man betekent denken, Tra betekent projectie.

Voetreflex

Ruim 3000 jaar geleden werd voetreflex al toegepast in landen als Egypte, China en India. Reeds toen had men ontdekt dat via o.a. de voetreflexzones, de organen en weefsels van het lichaam op een positieve manier beïnvloed kunne worden. De stimulatie van de reflexpunten geeft in de corresponderende organen en weefsels een betere doorbloeding, afvoer van afvalstoffen via het lymfesysteem en balancering van het meridiaanstelsel.Op deze manier wordt het zelfgenezende vermogen van het lichaam ingeschakeld. Dit geeft de meest natuurlijke vorm van genezen.

Ik werk vanuit een holistische visie en probeer om probleemgebieden en oplossingen in kaart te breng en. Voetreflexzone behandelingen zijn sinds mensenheugenis een veilige en effectieve van integrale geneeswijzen. De behandelingen via de reflexzones van de voet worden al generaties lang aan elkaar doorgegeven. Het succes van deze vorm is eenvoudig te verklaren; iedereen kan het leren, de behandelingstechnieken zijn op een logische wijze opgebouwd, omdat alleen de sokken en de schoen uit hoeven is voetreflex bijzonder laagdrempelig voor iedereen die het wil ontvangen.

In deze westerse tijd loopt men weinig of niet meer op blote voeten. In het verre verleden werd door een natuurlijke wijze de voeten door onze moeder aarde geprikkeld. Gewoon door geen schoeisel te dragen. Door contact te hebben met de aarde en zijn oneffenheden werden onze voeten op een natuurlijke wijze geprikkeld. Daardoor werd de energiestroom constant geactiveerd en geprikkeld en dit gaf een zelfgenezend effect.

Bij voetreflexzone behandeling worden bij een klacht de bijbehorende zone onder de voet behandeld.
Hierdoor krijgt men een reflex naar het desbetreffende gebied, dat ervoor zorgt dat dit gebied beter wordt doorbloed en de afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Het zelfgenezende vermogen van het lichaam wordt extra gestimuleerd.
Er zijn verschillende methodes om te behandelen: zowel gericht op het lichamelijke vlak, als wel gericht op het geestelijke/emotionele vlak.
Later in een traject wordt dit vaak gecombineerd, want lichaam en geest zijn één. Het is dan ook de bedoeling dat men inzicht krijgt, wat bewustwording tot gevolg heeft.

VOOR WIE KAN VOETREFLEX EEN OPLOSSING ZIJN?
Voor mensen met lichamelijke klachten
ademhaling
verkoudheid/bijholteontsteking
spijsvertering/obstipatie/diaree
urinewegen/blaasontsteking
bloedsomloop
spieren/gewrichten
lymfereiniging
zenuwstelsel/wervelkolom
Voor mensen met psychische klachten
stress
depressie
slaapstoornis
oververmoeidheid

Contact

Twanny Hegeman
Maqurein Kundalini Yoga

Ik verhuis binnenkort van Roermond naar Wijhe.
In het voorjaar van 2017 vindt u meer informatie over locatie, lessen en workshops

Muntsingel 21
6075 GV Herkenbosch ( Nabij Roermond)
0475-520047 / 06-30005552

t.hegeman@home.nl

Feature